Με την κάτωθι απόφαση το Δικαστήριο αποφασίζει της εκτέλεσης της οικοδομικής άδειας η οποία εξεδόθη για την ανάδειξη του ιστορικού χώρου του Σκοπευτηρίου του Δήμου Καισαριανής, καθώς η επαπειλούμενη κοπή σαράντα (40) δέντρων μεγάλων σε ηλικία και σε μέγεθος, ανεξαρτήτως του εάν θα γίνει φύτευση εκατόν ογδόντα (180) νέων δέντρων, συνιστά αλλοίωση της αισθητικής και οικολογικής ταυτότητας του παραχωρούμενου στον Δήμο Καισαριανής χώρου του Σκοπευτηρίου, ο οποίος αποτελεί έκταση «διαμορφωμένη για την εξυπηρέτηση κοινού στο μεγαλύτερο τμήμα της, με έντονο το στοιχείο του πρασίνου», και θα έχει ευρείες επιπτώσεις στην ποιότητα της ζωής των κατοίκων, οι οποίοι ήδη αξιοποιούν τον χώρο αυτό ως πεδίο άθλησης και αναψυχής και, ως εκ τούτου, θα προκαλέσει σημαντική βλάβη στους αιτούντες που δεν θα μπορεί να αποκατασταθεί ή πάντως θα είναι δυσχερώς επανορθώσιμη σε περίπτωση αποδοχής της αίτησης ακύρωσης.
Αριθμός απόφασης: 153/2024
ΤΟ
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Β’ Τμήμα Διακοπών
Ακυρωτικός Σχηματισμός
(Ως Συμβούλιο)
Συνήλθε στις 3 Σεπτεμβρίου 2024 με δικαστές τις: ……………., Πρόεδρο Εφετών Διοικητικών Δικαστηρίων, ……………… και …………………, Εφέτες Διοικητικών Δικαστηρίων, και γραμματέα την …………………., δικαστική υπάλληλο,για να αποφασίσει σχετικά με την από 17.7.2024 (ΑΝ 139/17.7.2024, ΕΑΥ 2024027735) αίτηση αναστολής:
των: 1. ………….. 2. ……………….. 3. ………………… 4. ……………… 5. ………………. 6. ……………….. 7. …………………….. 8. ………………. 9. ………………………. 10. ………………….. 11. …………………… 12. ………………… 13. ……………….. 14. ………………… 15. …………….. 16. ………………..17. …………….. 18. ……………………….19. ………………… 20. …………….. 21. ……………….. 22. ……………… 23. ………………. 24. ………………… 25. ……………….. 26. …………………. 27. ……………….. 28. ……………….. 29. …………………. 30. ………………….31. ……………… 32. ………………… 33. …………………….. 34. ……………………..35.……………….. 36. ………………37. ……………………. 38. ………………….. 39. ………………….. 40. ……………… 41. ……………….42. …………….. 43. …………………… 44. ………………… 45. …………….. 46. ………………. 47. ……………… 48. ………………. 49. …………………… 50. ……………., οι οποίοι παραστάθηκαν με τους πληρεξούσιους δικηγόρους τους Διαμαντούλα Αλεξανδροπούλου και Ιωάννη Κιάτο,
κατά των: 1) Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία «Δήμος Καισαριανής» που εδρεύει στην Καισαριανή (οδός Βρυούλων, αρ. 125 και Φιλαδέλφειας), το οποίο παραστάθηκε με τους πληρεξούσιους δικηγόρους του Ιορδάνη Προυσανίδη και Ανέστη Προυσανίδη και 2) Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο οποίος παραστάθηκε με την πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους Κωνσταντίνα Μαρίνου.
Αντίγραφο της αίτησης αναστολής κοινοποιήθηκε, […..]
Κατά τη συνεδρίασή του άκουσε:
την εισηγήτρια της υπόθεσης Σουζάνα -Βασιλική Αλεξοπούλου που εξέθεσε τα ζητήματα που προκύπτουν και ανέπτυξε τη γνώμη της γι’ αυτά, και
τους πληρεξούσιους δικηγόρους των αιτούντων, που ζήτησαν να γίνει δεκτή η αίτηση, καθώς και τους πληρεξούσιους δικηγόρους του Δήμου και την εκπρόσωπο του Υπουργού, που ζήτησαν την απόρριψή της.
Αφού μελέτησε τα σχετικά έγγραφα
Σκέφθηκε κατά το Νόμο
1. Επειδή, για την άσκηση της κρινόμενης αίτησης καταβλήθηκε το νόμιμο παράβολο […]
2. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση επιδιώκεται η αναστολή εκτέλεσης: α) της 500714/12.10.2022 οικοδομικής άδειας, κατηγορίας 1, για το έργο «Ανάδειξη και αξιοποίηση του ιστορικού χώρου του πάρκου Σκοπευτηρίου στον Δήμο Καισαριανής» της Υπηρεσίας Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) του Δήμου Αθηναίων, β) της 179/συν.23/7.12.2021 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Καισαριανής, με την οποία ενκρίθηκε η κοπή σαράντα (40) δέντρων γύρω από τα κτίρια του ιστορικού κέντρου «Χάραμα» και των «πρώην γραφειακών χώρων Σκοπευτικής» που βρίσκονται εντός του Σκοπευτηρίου Καισαριανής, στα πλαίσια της διαδικασίας έκδοσης της ως άνω οικοδομικής άδειας και γ) κάθε άλλης προγενέστερης ή μεταγενέστερης συναφούς πράξης ή παράλειψης της Διοίκησης. Κατά των προαναφερόμενων πράξεων, οι αιτούντες έχουν ασκήσει ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου την από 8.7.2024 αίτηση ακύρωσης (ΑΚ 1267/8.7.2024), για την εκδίκαση της οποίας δεν έχει οριστεί δικάσιμος.
3. Επειδή,με την από 13.8.2024 πράξη της Προέδρου του ως άνω Τμήματος του Δικαστηρίου χορηγήθηκε προσωρινή διαταγή για την αναστολή εκτέλεσης των προσβαλλόμενων πράξεων.
4. Επειδή, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεν νομιμοποιείται παθητικά στην παρούσα δίκη, καθώς δεν προσβάλλεται δική του πράξη (πρβλ. ΕΑ ΣτΕ 85, 84/2024).
5. Επειδή, οι αιτούντες, φερόμενοι ως κάτοικοι του Δήμου Καισιαριανής και ως διαμένοντες πλησίον του Σκοπευτηρίου Καισαριανής, με έννομο συμφέρον ασκούν ιην κρινόμενη αίτηση, ισχυριζόμενοι ότι η άμεση κοπή των επίμαχων σαράντα (40) δέντρων θα επιφέρει αλλοίωση της αισθητικής και οικολογικής ταυτότητας του Σκοπευτηρίου Καισαριανής ως υποκατάστατου της φύσης μέσα στον πολεοδομικό ιστό και, συνακόλουθα, υποβάθμιση του οικιστικού περιβάλλοντος της περιοχής και της ποιότητας ζωής των κατοίκων, ενώ τα περί του αντιθέτου προβαλλόμενα από τον Δήμο Καισαριανής είναι απορριπτέα ως αβάσιμα (ΕΑ ΣτΕ 10/2024, 35, 293/2023, 37/2013, 742/2012 575/2011,232/2009, 768/2008 κ.ά).
6. Επειδή, ο Δήμος Καισαριανής, με τα από 26.8.2024, 2.9.2024 και 6.9.2024 υπομνήματά του, προβάλλει ότι μετά την άσκηση της κρινόμενης αίτησης εξέλιπε το έννομο συμφέρον των αιτούντων για την παροχή της αιτούμενης προσωρινής δικαστικής προστασίας, αφενός διότι η ανάδοχος του έργου προέβη σε διακοπή των εργασιών την 1.8.2024, με αποτέλεσμα να μην υφίσταται άμεσος και ενεστώς κίνδυνος για την κοπή των δέντρων που φέρεται να τους προκαλεί ανεπανόρθωτη βλάβη, και αφετέρου διότι με την 136/συν. 18/24.7.2024 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του αποφασίστηκε η αναθεώρηση της προσβαλλόμενης οικοδομικής άδειας, η οποία θα δημιουργήσει νέα πραγματική κατάσταση. Σχετικώς, προσκομίζει: α) την 36645/19.7.2024 ειδική δήλωση διακοπής εργασιών της αναδόχου κοινοπραξίας με την επωνυμία «Κ/ΞΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΡΓΩΝ Α.Ε-Χ.&Χ ΚΑΛΛΟΝΙΑΤΗ &ΣΙΑ Ο.Ε», με την οποία η ανάδοχος δηλώνει ότι διακόπτει τις εργασίες της για την εκτέλεση του έργου (κατά το άρθρο 161 του ν.4412/2016, ΦΕΚ Α’ 147), εξαιτίας της αδυναμίας εκτέλεσης των εργασιών που προκαλείται, με υπαιτιότητα του φορέα κατασκευής και κυρίου του έργου, από την καθυστέρηση έκδοσης των απαιτούμενων αδειών κοπής των δέντρων, η οποία (κοπή) κρίνεται απαραίτητη από τους μελετητές του έργου για την άρτια και έντεχνη εκτέλεσή του, β) την 37515/1.8.2024 απόφαση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, με την οποία γίνεται αποδεκτή η ειδική δήλωση διακοπής εργασιών της αναδόχου του έργου, «υπό την προϋπόθεση ότι η ανάδοχος ….. θα καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για γρήγορη εξέλιξη των εργασιών, με την έκδοση της αναθεωρημένης άδειας δόμησης σχετικά με την κοπή των δέντρων», γ) την από 1.8.2024 βεβαίωση της Διεύθυνσης Τεχνικής Υπηρεσίας και Περιβάλλοντος του Δήμου Καισαριανής, με την οποία βεβαιώνεται ότι το έργο βρίσκεται σε νόμιμη διακοπή εργασιών από την ημερομηνία έκδοσης της 37515/1.8.2024 απόφασης της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, και δ) την 136/συν. 18 /24.7.2024 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Καισαριανής, με την οποία αποφασίστηκε η τροποποίηση της στατικής μελέτης του έργου ως προς τα στατικά σημεία, προς ελαχιστοποίηση των αναγκαίων προς κοπή δέντρων, τα οποία μειώνονται σε είκοσι πέντε (25), και η συνακόλουθη αναθεώρηση της ισχύουσας άδειας δόμησης, εντός της οποίας θα γίνει εκ νέου αδειοδότηση από το Δασαρχείο για την κοπή λιγότερων δέντρων και την υλοποίηση του έργου, και παρασχέθηκε συναίνεση για την κοπή των ως άνω δέντρων, αφού ληφθούν και όλες οι απαιτούμενες άδειες από τους συναρμόδιους φορείς. Ωστόσο, με δεδομένο ότι η νεότερη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Καισαριανής δεν σχετίζεται με την εκτέλεση της προσβαλλόμενης οικοδομικής άδειας, αλλά με την τροποποίησή της με τη διαδικασία της αναθεώρησης (πρβλ. ΣτΕ 60/2024, 401/2005), ότι η δήλωση της αναδόχου του έργου περί διακοπής των εργασιών δεν αναφέρει την διακοπή αυτή ως οριστική και μόνη η υποβολή της δεν συνεπάγεται αυτοδικαίως τη διάλυση της εργολαβικής σύμβασης (κατά το άρθρο 161 του ν.4412/2016), ο κίνδυνος από την άμεση εκτέλεση των προσβαλλόμενων πράξεων που εξακολουθούν να ισχύουν, ως προς την κοπή των επίμαχων δέντρων, εξακολουθεί να υφίσταται και, ως εκ τούτου, οι αιτούντες διατηρούν το έννομο συμφέρον τους για την αιτούμενη αναστολή εκτέλεσής τους, ενώ τα περί του αντιθέτου προβαλλόμενα από τον Δήμο Καισαριανής είναι απορριπτέα ως αβάσιμα.
7. Επειδή, ο Δήμος Καισαριανής, με τα από 20.8.2024 και 6.9.2024 υπομνήματά του, προβάλλει ότι η κρινόμενη αίτηση είναι απορριπτέα, λόγω προδήλου απαραδέκτου της αίτησης ακύρωσης ως εκπρόθεσμης. Κατά τους ειδικότερους ισχυρισμούς του, το εκπρόθεσμο της αίτησης ακύρωσης συνάγεται από την κατάθεσή της στις 8.7.2024, δηλαδή μετά την πάροδο πλέον του 1,5 έτους από την έκδοση της προσβαλλόμενης οικοδομικής άδειας (12.10.2022) και πλέον των 2,5 ετών από την έκδοση της προσβαλλόμενης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του (7.12.2021). Και τούτο, διότι από το γεγονός ότι η οικοδομική άδεια εκδόθηκε στο πλαίσιο του συστήματος αυτόματης έκδοσης των οικοδομικών αδειών από το ηλεκτρονικό σύστημα του Τεχνικού Επιμελητηρίου e-adeies και η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του αναρτήθηκε στις 21.12.2021 στον ιστότοπο «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» (με ΑΔΑ: 9ΘΛΩΩΕ4-ΤΙ3), σε συνδυασμό με τη δυνατότητα κάθε ενδιαφερομένου να κατεβάσει από την ψηφιακή πλατφόρμα του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας τα αρχεία των οικοδομικών αδειών και να ενημερωθεί για τις αποφάσεις των δημοτικών αρχών από τον ιστότοπο «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», τεκμαίρεται η πλήρης γνώση του περιεχομένου των προσβαλλόμενων πράξεων από τους αιτούντες σε χρόνο πολύ προγενέστερο του εξηκονθημέρου πριν από την ως άνω ημερομηνία. Προς ενίσχυση του τεκμηρίου πλήρους γνώσης της προσβαλλόμενης οικοδομικής άδειας σε χρόνο που καθιστά εκπρόθεσμη την αίτηση ακύρωσης κατ’ αυτής, προβάλλει ότι αυτή έλαβε ευρεία δημοσιότητα (στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στην εφημερίδα του Δήμου) αμέσως μετά την έκδοσή της, αποτέλεσε κεντρικό θέμα στο πρόγραμμα των υποψηφίων όλων των συνδυασμών κατά την προεκλογική περίοδο των πρόσφατων δημοτικών εκλογών και περιλήφθηκε στην ανάρτηση του διαγωνισμού για τη δημοπράτηση του έργου που έγινε στις 12.9.2023 στην ιστοσελίδα που τηρεί στο διαδίκτυο, όπως προκύπτει από την προσκομιζόμενη εκτύπωση της σχετικής σελίδας. Επίσης, προς επίρρωση των ισχυρισμών του περί πληροφόρησης των αιτούντων για την έκδοση της προσβαλλόμενης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του μέσω του ιστότοπου «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», υποστηρίζει ότι οι αιτούντες με αναζήτηση στον ιστότοπο αυτό πληροφορήθηκαν και κατέβασαν την 136/συν. 18/24.7.2024 νεότερη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του που αναρτήθηκε στον ιστότοπο «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» στις 6.8.2024 (με ΑΔΑ: ΡΠΒΤΩΕΨ-ΠΚ4), δεδομένου ότι δεν υπέβαλαν μεν αίτηση στην αρμόδια υπηρεσία για την έκδοση αντιγράφων αυτής, όπως προκύπτει από την προσκομιζόμενη 3872/19.8.2024 βεβαίωση του Αυτοτελούς Γραφείου Υποστήριξης Πολιτικών Οργάνων του Δήμου Καισαριανής, πλην με τα υπομνήματά τους ενώπιον του παρόντος Δικαστηρίου αναφέρονται σε αυτή. Οι αιτούντες, ως προς το εμπρόθεσμο της αίτησης ακύρωσης, με τα από 26.7.2024 και 4.9.2024 υπομνήματά τους, αντιτείνουν ότι έλαβαν γνώση του σχεδίου ανάδειξης και αξιοποίησης του Σκοπευτηρίου μόλις τον Μάιο του 2024, οπότε ξεκίνησαν οι οικοδομικές εργασίες, και πλήρη γνώση .των προσβαλλόμενων πράξεων στις 5.6.2024, οπότε τους χορηγήθηκε από την Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Αθηναίων η πλήρης λίστα ηλεκτρονικών κλειδιών, με τα οποία απέκτησαν πρόσβαση στην προσβαλλόμενη οικοδομική άδεια και σε όλα τα έγγραφα και τις μελέτες που στηρίζουν την έκδοσή της. Ενόψει των ανωτέρω και, ιδίως, των ισχυρισμών των αιτούντων ότι δεν έλαβαν πλήρη γνώση των προσβαλλόμενων πράξεων σε χρόνο απώτερο των εξήντα ημερών από την άσκηση της αίτησης ακύρωσης (πρβλ. ΣτΕ 327/2012, 2034-2036/2011 Ολομ., 2065/2007 7μ.) και δεδομένου ότι η πλήρης γνώση του φακέλου δεν εξασφαλίζεται, σε κάθε περίπτωση, από την ανάρτηση στο διαδίκτυο της προσβαλλόμενης οικοδομικής άδειας της Υπηρεσίας Δόμησης του Δήμου Αθηναίων, στο πλαίσιο του συστήματος αυτόματης έκδοσης των οικοδομικών αδειών από το’ ηλεκτρονικό σύστημα του Τεχνικού Επιμελητηρίου e-adeies (ΕΑ ΣτΕ 114/2024, ΣτΕ 294/2024), και από την ανάρτηση της προσβαλλόμενης απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Καισαριανής στον ιστότοπο «Διαύγεια» (ΕΑ ΣτΕ 62/2022, πρβλ. ΣΤΕ 1508/2020 7μ., 1795/2019, 1424/2018), ούτε συνάγεται αναμφίβολα από τα επικαλούμενα από τον Δήμο Καισαριανής λοιπά πραγματικά περιστατικά, περί της δημοσιότητας της οικοδομικής άδειας και της ανάρτησής στην ιστοσελίδα του Δήμου και περί της ενημέρεοσης των αιτούντων μέσω του ιστότοπου «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» για τη νεότερη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του, η αίτηση ακύρωσης δεν μπορεί να θεωρηθεί προδήλως εκπρόθεσμη, ώστε η κρινόμενη αίτηση να αποβαίνει εξ αυτού και μόνο του λόγου απορριπτέα, όπως αβασίμως προβάλλεται με τα ως άνω υπομνήματα του Δήμου Καισαριανής (πρβλ. ΕΑ ΣτΕ 114, 60/2024, ΣτΕ 367/2008, 706/2007 κ.ά.).
8. Επειδή, ο Δήμος Καισαριανής, με τα από 20.8.2024 και 6.9.2024 υπομνήματά του, προβάλλει ότι η αίτηση ακύρωσης είναι προδήλως απαράδεκτη, λόγω του ότι δεν ασκήθηκε προηγουμένως η προβλεπόμενη από το άρθρο 227 παρ.6 του ν.3852/2010 (ΦΕΚ Α’87) ειδική διοικητική προσφυγή κατά της 179/συν.23/7.12.2021 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του και, επομένως, η κρινόμενη αίτηση είναι απορριπτέα για τον λόγο αυτό. Ωστόσο, όπως έχει κριθεί καθ’ ερμηνεία των μεταβατικών διατάξεων του άρθρου 38 παρ.6 του ν.3852/2010, μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας Ο.Τ.Α. στην έδρα κάθε αποκεντρωμένης Διοίκησης, η κατ’ άρθρο 227 του ν. 3852/2010 προσφυγή κατά των πράξεων των συλλογικών ή μονομελών οργάνων των δήμων, η οποία εξακολουθεί να ασκείται ενώπιον του Γενικού Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, δεν έχει ενδικοφανή χαρακτήρα, αλλά αποτελεί προσφυγή νομιμότητας και, ως εκ τούτου, η άσκησή της απόκειται στην ευχέρεια του ενδιαφερομένου, ο οποίος δεν υποχρεούται να προβεί στην υποβολή της πριν από την άσκηση της σχετικής αίτησης ακύρωσης και μάλιστα, επί ποινή απαραδέκτου της τελευταίας (ΣτΕ 799/2023, 268/2019, 1714/2016). Με βάση την ως άνω ερμηνεία, η αίτηση ακύρωσης δεν μπορεί να θεωρηθεί ως προδήλως απαράδεκτη λόγω της μη άσκησης της προβλεπόμενης ειδικής διοικητικής προσφυγής κατά της δεύτερης προσβαλλόμενης πράξης, ώστε η κρινόμενη αίτηση να αποβαίνει εξ αυτού και μόνο του λόγου απορριπτέα, όπως αβασίμως προβάλλεται με τα ως άνω υπομνήματα του Δήμου Καισαριανής.
9. Επειδή, ο Δήμος Καισαριανής, με το από 20.8.2024 υπόμνημά του, προβάλλει ότι η αίτηση ακύρωσης είναι προδήλως απαράδεκτη, λόγω του ότι δεν στρέφεται κατά του Δήμου Αθηναίων που νομιμοποιείται παθητικά για την προσβαλλόμενη οικοδομική άδεια, και, επομένως, η κρινόμενη αίτηση είναι απορριπτέα για τον λόγο αυτό. Ωστόσο, ανεξαρτήτως του εάν ο Δήμος Αθηναίων νομιμοποιείται παθητικώς ως διάδικος ή όχι, ενόψει του ότι η προσβαλλόμενη οικοδομική άδεια εκδόθηκε μεν από την Υπηρεσία Δόμησης αυτού πλην για λογαριασμό του Δήμου Καισαριανής που δεν διαθέτει Υπηρεσία Δόμησης (κατ’ άρθρο 97 Α του ν.3852/2010, όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο), η αναγραφή των παθητικά νομιμοποιούμενων στο δικόγραφο της αίτησης ακύρωσης δεν αποτελεί, κατά τις διατάξεις του π.δ. 18/1989, προϋπόθεση του παραδεκτού της άσκησής της. Εξάλλου, αντίγραφο της αίτησης ακύρωσης και της κρινόμενης αίτησης κοινοποιήθηκε, κατόπιν παραγγελίας της Προέδρου του Α’ Τμήματος Διακοπών του παρόντος Δικαστηρίου, και στον Δήμο Αθηναίων, ο οποίος κατέθεσε το 7820/9.8.2024 έγγραφο σχετικά με τον έλεγχο της προσβαλλόμενης οικοδομικής άδειας. Συνεπώς, η αίτησης ακύρωσης δεν μπορεί να θεωρηθεί ως προδήλως απαράδεκτη εξαιτίας της μη αναγραφής του Δήμου Αθηναίων μεταξύ των παθητικά νομιμοποιούμενων διαδίκων, ώστε η κρινόμενη αίτηση να αποβαίνει εξ αυτού και μόνο του λόγου απορριπτέα, όπως αβασίμως ισχυρίζεται με τα ως άνω υπομνήματα ο Δήμος Καισαριανής (πρβλ. ΕΑ ΣΤΕ 344/2005, ΣτΕ 338/2005).
10. Επειδή, στο άρθρο 52 του π.δ. 18/1989 (ΦΕΚ Α’ 8), όπως ισχύει, το οποίο εφαρμόζεται αναλόγως, κατ’ άρθρο 4 παρ. 1 του ν. 702/1977 (ΦΕΚ Α’ 268), και στις υποθέσεις ακυρωτικής διαδικασίας ενώπιον των διοικητικών εφετείων, ορίζονται τα εξής: «1. … 2. Επιτροπή που συγκροτείται κάθε φορά από τον πρόεδρο του Συμβουλίου ή του αρμόδιου τμήματος …, μπορεί, μετά από αίτηση εκείνου που άσκησε αίτηση ακυρώσεως, να αναστείλει την εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης, με συνοπτικά αιτιολογημένη απόφαση η οποία εκδίδεται σε συμβούλιο. 3. … 6. Η αίτηση αναστολής εκτέλεσης γίνεται δεκτή, όταν κρίνεται ότι η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης θα προκαλέσει στον αιτούντα βλάβη ανεπανόρθωτη ή δυσχερώς επανορθώσιμη σε περίπτωση ευδοκίμησης της αίτησης ακύρωσης. Η αίτηση όμως μπορεί να απορριφθεί, αν κατά τη στάθμιση της βλάβης του αιτούντος, των συμφερόντων τρίτων και του δημοσίου συμφέροντος κρίνεται ότι οι αρνητικές συνέπειες από την αποδοχή θα είναι σοβαρότερες από την ωφέλεια του αιτούντος. 7. Εάν η Επιτροπή εκτιμά ότι η αίτηση ακυρώσεως είναι προδήλως βάσιμη, μπορεί να δεχτεί την αίτηση αναστολής, ακόμα και αν η βλάβη του αιτούντος από την άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης δεν κρίνεται ως ανεπανόρθωτη ή δυσχερώς επανορθώσιμη. Αντίθετα, η αίτηση αναστολής μπορεί να απορριφθεί ακόμα και σε περίπτωση ανεπανόρθωτης ή δυσχερώς επανορθώσιμης βλάβης, αν η Επιτροπή εκτιμά ότι η αίτηση ακυρώσεως είναι προδήλως απαράδεκτη ή προδήλως αβάσιμη». Από τις προπαρατιθέμενες διατάξεις του άρθρου 52 του π.δ. 18/1989 συνάγεται ότι αναστολή εκτέλεσης διοικητικής πράξης που έχει προσβληθεί με αίτηση ακύρωσης ενώπιον Διοικητικού Εφετείου διατάσσεται από το Δικαστήριο ύστερα από σχετική αίτηση του διαδίκου που άσκησε το κύριο ένδικο βοήθημα στις περιπτώσεις, κατά τις οποίες είτε πιθανολογείται ότι η εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης θα προκαλέσει στον αιτούντα βλάβη, η οποία θα είναι αδύνατον ή, τουλάχιστον, δυσχερές να επανορθωθεί σε περίπτωση αποδοχής της αίτησης ακύρωσης, είτε κρίνεται ότι η εν λόγω αίτηση ακύρωσης παρίσταται ως προδήλως βάσιμη (ΕΑ ΣτΕ 38, 330/2023, 43, 61, 195/2022, 198/2021, 252, 416, 417/2018, 92/2017, 150/2014, 528/2013, 180/2012 Ολομ. κ.ά.). Περίπτωση δε πρόδηλης βασιμότητας του κυρίου ένδικου βοηθήματος συντρέχει ιδίως όταν αυτό βασίζεται σε πάγια νομολογία η νομολογία της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, και, πάντως, όχι όταν πιθανολογείται απλώς η ευδοκίμησή του (ΕΑ ΣτΕ 60/2024, 1, 38, 330/2023, 43, 61, 195/2022, 250-251/2021 Ολομ., 198/2021, 416, 417/2018, 91, 92/2017, 150/2014, 138/2013, 496/2011 Ολομ. 1117/2010 κ.ά.).
11. Επειδή, στη συγκεκριμένη περίπτωση από τα στοιχεία της δικογραφίας προκύπτουν τα ακόλουθα: Με την 500714/12.10.2022 (υπό στοιχείο α’ προσβαλλόμενη) οικοδομική άδεια, κατηγορίας 1, της Υπηρεσίας Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) του Δήμου Αθηναίων, επιτράπηκε στον Δήμο Καισαριανής η εκτέλεση του έργου «Ανάδειξη και αξιοποίηση του ιστορικού χώρου του πάρκου Σκοπευτηρίου στον Δήμο Καισαριανής». Το έργο πραγματοποιείται σε έκταση 223.736, 65 τ.μ., η οποία αποτελεί μέρος της συνολικής έκτασης 463.943 τ.μ., διαμορφωμένης για την εξυπηρέτηση κοινού στο μεγαλύτερο τμήμα της, με έντονο το στοιχείο του πρασίνου, που παραχωρήθηκε στον Δήμο Καισαριανής με το άρθρο 44 του ν.4415/2016 (ΦΕΚ ΑΊ59), ανταποκρίνεται στον σκοπό της παραχώρησης του χώρου κατά τα οριζόμενα στο άρθρο αυτό, η οποία συνίσταται στη διατήρηση και ανάδειξη του παραχωρούμενου τμήματος δημόσιου κτήματος ως χώρου ιστορικής μνήμης της εθνικής αντίστασης, στη δημιουργία πάρκου αναψυχής, ψυχαγωγίας και πολιτισμού (κατά την παρ.1 περ.α’), και στη διατήρηση των υφιστάμενων στο κτήμα κτιρίων του ιστορικού κέντρου «Χάραμα» και των «πρώην γραφειακών χώρων της Σκοπευτικής» (κατά την έννοια της παρ.1 περ.β’, όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 51 του ν. 4735/2020, ΦΕΚ ΑΊ59), και χρηματοδοτείται πλήρως από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» του Υπουργείου Εσωτερικών. Ειδικότερα, η επέμβαση γίνεται σε επιφάνεια κάλυψης 1.383,39 τ.μ. (527, 39 τ.μ. Χάραμα, + 39,16 τμ. WC + 816,24 κτίσμα Σκοπευτικής), οργανώνεται γύρω από δύο κυρίως άξονες και, συγκεκριμένα: α) την ανακατασκευή του εσωτερικού και του εξωτερικού χώρου του κτιρίου του κέντρου «Χάραμα», το οποίο προορίζεται, κατόπιν ενεργειακής αναβάθμισής του και κατάλληλης διαμόρφωσής του, να στεγάσει μουσικές δραστηριότητες σχετικές με τη λαϊκή παράδοση και τον χορό, να υποδεχθεί διαλέξεις, εκδηλώσεις και παραστάσεις, και να αποτελέσει χώρο λειτουργίας ενός μικρού εκθεσιακού χώρου για το ρεμπέτικο τραγούδι, ενός ωδείου για εκμάθηση μουσικών οργάνων και παραδοσιακών χορών και ενός μικρού αναψυκτηρίου που θα εξυπηρετεί το πάρκο και β) την αποκατάσταση του κτιρίου των «πρώην γραφειακών χώρων της Σκοπευτικής», το οποίο, κατόπιν ενεργειακής αναβάθμισής του και κατάλληλης διαμόρφωσής του, προορίζεται να στεγάσει Δημοτική Βιβλιοθήκη με αναγνωστήριο και υπαίθριο θέατρο για να υποδέχεται πολιτιστικές δραστηριότητες, συμπληρώνεται με παρεμβάσεις προς επέκταση των δυνατοτήτων για δωρεάν άθληση (ανάπλαση του γηπέδου Κ3, ώστε να διατίθεται και για στίβο, δημιουργία χώρου υπαίθριας εκγύμνασης ανηλίκων και νέων υποδομών άθλησης για παιδιά και νέους), προς διευθέτηση των υποδομών για ζώα συντροφιάς και τους συνοδούς τους (δημιουργία πάρκου σκύλων), προς διευκόλυνση της προσβασιμότητας (αντικατάσταση φθαρμένων γηπέδων, εγκατάσταση νέων φωτιστικών σωμάτων, υπαίθριων καθιστικών, σήμανσης για τους επισκέπτες), και προς ενίσχυση της φύτευσης με εκατόν ογδόντα (180) δέντρα ικανού ύψους (Δ7) , περιγράφεται δε στην από τον Ιούνιο 2022 τεχνική έκθεση που συνοδεύεται από στατική, ηλεκτρομηχανολογική και φυτοτεχνική μελέτη. Στο πλαίσιο της τελευταίας μελέτης προκρίνεται η απομάκρυνση (κοπή) σαράντα (40) δέντρων, με σύμφωνη γνώμη της δασικής αρχής, λόγω της εγγύτητάς τους με τα υπάρχοντα, ιδιαίτερης ιστορικής σημασίας, κτίρια και με νέες κατασκευές, ως εξής: α) ως προς το «Χάραμα» κρίνεται αναγκαίο να απομακρυνθούν τα δέντρα που φύονται, σε πολύ μικρή απόσταση, περιμετρικά του κτιρίου, διότι απειλούν την υπάρχουσα κατασκευή, καθιστούν αδύνατη την απαραίτητη αναστήλωση, καθαίρεση των υφιστάμενων τοίχων και αποκατάσταση του κτιρίου με νέα στοιχεία, στο ύψος του περιγράμματος του, και ειδικά οι ευκάλυπτοι που βρίσκονται σε επαφή με τον δυτικό και τον ανατολικό τοίχο του κτιρίου, διότι αποτελούν άμεσο κίνδυνο τόσο για την υπάρχουσα όσο και για τη νέα κατασκευή, ενώ προτείνεται η φύτευση, σε επιλεγμένα κενά βλάστησης, κατάλληλων αειθαλών και φυλλοβόλων δέντρων για την ενίσχυση της ενιαίας εικόνας του περιβάλλοντος χώρου ίου και για την περιβαλλοντική αντιστάθμιση των δέντρων που θα απομακρυνθούν και β) ως προς τη «Σκοπευτική» κρίνεται αναγκαίο να απομακρυνθούν τα κυπαρίσσια που βρίσκονται παράλληλα και σε μικρή απόσταση με τον δυτικό τοίχο του κτιρίου, διότι αποτελούν άμεσο κίνδυνο για την τρέχουσα στατική προστασία του κτιρίου, εμποδίζουν το έργο της ανάπλασης (ευρισκόμενα στην περιοχή που θα κατασκευαστεί υπόγειο κανάλι απορροής περιμετρικά του κτιρίου και θα γίνουν οι απαραίτητες στατικές ενισχύσεις) και, επιπλέον, αρκετά από αυτά είναι ασθενικά και καχεκτικά (λόγω στενής γειτνίασης με υπάρχουσες κατασκευές ή και μεταξύ τους), ενώ προτείνεται η φύτευση, σε καθορισμένα σημεία,- κυπαρισσιών Αριζόνας και συγκεκριμένων ειδών αειθαλών και φυλλοβόλων δέντρων (μελιάς, ακακίας Κωνσταντινούπολης και χαρουπιάς). Στα πλαίσια έκδοσης της ως άνω οικοδομικής άδειας, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Καισαριανής, με την 179/συν.23/7.12.2021 (υπό στοιχείο β’ προσβαλλόμενη) απόφασή του, ενέκρινε την κοπή σαράντα (40) δέντρων γύρω από το κτίριο του «Χαράματος» και το κτίριο των «πρώην γραφειακών χώρων Σκοπευτικής», παραθέτοντας τις τεχνικές εκθέσεις των μελετητών του έργου και το σχέδιο που αποτυπώνονται τα προς κοπή δέντρα. Η υλοποίηση του προαναφερόμενου έργου, ανατέθηκε, κατόπιν ηλεκτρονικού ανοιχτού διαγωνισμού, στην κοινοπραξία με την επωνυμία «Κ/ΞΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΡΓΩΝ Α.Ε-Χ.&Χ ΚΑΛΛΟΝΙΑΤΗ &ΣΙΑ Ο.Ε», η οποία, αμέσως μετά την υπογραφή της από 16.4.2024 εργολαβικής σύμβασης, ξεκίνησε τις εργασίες σε τμήματα αυτού. Ωστόσο, μετά την κοινοποίηση της αίτησης ακύρωσης και της κρινόμενης αίτησης στον Δήμο Καισαριανής, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου, αφού έλαβε υπόψη τις ανησυχίες των δημοτών σχετικά με τα δέντρα που πρέπει να απομακρυνθούν κατά την υλοποίηση της ισχύουσας άδειας δόμησης και, κατόπιν συνεργασίας με τον στατικό και μηχανολόγο μελετητή και την ανάδοχο, διαπίστωσε ότι είναι η δυνατή η μετατόπιση δύο δεξαμενών πυρόσβεσης σε σημεία πιο χέρσα και η τροποποίηση κάποιων σημείων (διάστρωση κυβολίθων και ενσωμάτωση σε πλατώματα κάποιων δέντρων), με την 136/συν.18 /24.7.2024 απόφασή του αποφάσισε την τροποποίηση της στατικής μελέτης του έργου ως προς τα στατικά σημεία, προς ελαχιστοποίηση των αναγκαίων προς κοπή δέντρων, με συνακόλουθη την αναθεώρηση της άδειας δόμησης, εντός της οποίας θα γίνει εκ νέου και η αδειοδότηση από το Δασαρχείο για την κοπή λιγότερων δέντρων, και συναίνεσε στην κοπή είκοσι πέντε (25) δέντρων, από τα αρχικά σαράντα (40), γύρω από τα κτίρια του «Χαράματος» και των «πρώην γραφειακών χώρων της Σκοπευτικής», αφού ληφθούν και όλες οι απαιτούμενες άδειες από συναρμόδιους φορείς. Εξάλλου, η ανάδοχος του έργου υπέβαλε την 36645/19.7.2024 ειδική δήλωση διακοπής εργασιών, που έγινε δεκτή με την 37515/1.8.2024 απόφαση της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, και την 1.8.2024 διέκοψε τις εργασίες της.
12. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση, οι αιτούντες, ως πρώτο λόγο για τη χορήγηση της ζητούμενης αναστολής, προβάλουν την πρόδηλη βασιμότητα του πέμπτου και έβδομου λόγου ακύρωσης που προβάλλονται με την αίτηση ακύρωσης. Ειδικότερα, με τους λόγους αυτούς προβάλλεται ότι οι προσβαλλόμενες πράξεις, οι οποίες αφορούν επεμβάσεις εντός του χώρου του Σκοπευτηρίου Καισαριανής που αποτελεί, κατά την οικεία νομοθεσία και, πάντως, εν τοις πράγμασι, κοινόχρηστο χώρο πρασίνου που εμπίπτει στην έννοια του πάρκου ή άλσους, εκδόθηκαν χωρίς προηγουμένως να υποβληθεί η από τον Ιούνιο 2022 τεχνική έκθεση προς έγκριση στη δασική αρχή, κατά παράβαση της απαίτησης του άρθρου 5 παρ.2 του ν.998/1979 (ΦΕΚ Α’ 289) για έργα εντός πάρκου ή άλσους (πέμπτος λόγος), και χωρίς προηγουμένως να εκπονηθεί η προβλεπόμενη από το άρθρο 58 του ν.998/1979 διαχειριστική μελέτη, κατά παράβαση της απαίτησης του άρθρου 4 παρ.6 του 133384/6587/2015 (ΦΕΚ ΕΓ 2828) για έργα εντός πάρκου ή άλσους (έβδομος λόγος). Ωστόσο, οι ως άνω προβαλλόμενοι λόγοι ακύρωσης, που αναφέρονται στη διαδικασία έκδοσης των προσβαλλόμενων πράξεων, συναρτώνται με ενδελεχή έρευνα του πραγματικού της υπόθεσης και συνδυασμένη ερμηνεία και μελέτη των σχετικών διατάξεων, ιδίως ως προς τον χαρακτήρα της έκτασης του Σκοπευτηρίου ως πάρκου ή άλσους, ο οποίος, μάλιστα, αμφισβητείται από τον Δήμο Καισαριανής. Συνεπώς δεν μπορούν να θεωρηθούν ως προδήλως βάσιμοι, ώστε να δικαιολογήσουν τη χορήγηση της ζητούμενης αναστολής, απορριπτομένου του πρώτου λόγου της κρινόμενης αίτησης ως αβάσιμου (πρβλ. ΕΑ ΣτΕ 10/2024, 275, 338/2023,
13. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση, οι αιτούντες, ως δεύτερο λόγο για τη χορήγηση της ζητούμενης αναστολής, προβάλλουν ότι η άμεση εκτέλεση των προσβαλλόμενων πράξεων, κατά το μέρος που συνεπάγεται την κοπή σαράντα (40) δέντρων εντός του Σκοπευτηρίου Καισαριανής, θα τους προκαλέσει βλάβη μη επανορθώσιμη σε περίπτωση ευδοκίμησης της οικείας αίτησης ακύρωσης, συνιστάμενη στην υποβάθμιση του οικιστικού περιβάλλοντος της περιοχής και της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Κατά τους ειδικότερους ισχυρισμούς τους, τα θιγόμενα δέντρα λειτουργούν ως οπτικός πόρος που εξωραΐζει το περιβάλλον του Σκοπευτηρίου και προσφέρει τις κατάλληλες συνθήκες για την σωματική και ψυχική ευεξία των κατοίκων, καθώς είναι υπερμεγέθη, ηλικίας πολλών δεκαετιών και απαράμιλλου κάλλους, και αποτελούν κρίσιμο οικολογικό πόρο, καθώς, λόγω του μεγάλου μεγέθους τους, του πλούσιου φυλλώματος και του μεγάλου συστήματος τους, λειτουργούν ως παράγοντες αειφορίας, έτσι ώστε η βλάβη που θα προκληθεί από την κοπή τους στη αισθητική φυσιογνωμία και την οικολογική λειτουργία του Σκοπευτηρίου δεν θα μπορέσει να αποκατασταθεί με τη φύτευση νέων δέντρων που θα χρειάζονταν δεκαετίες για να αποδώσουν την ίδια ωφέλεια με τα δέντρα αυτά. Από την άλλη πλευρά, ο Δήμος Καισαριανής ζητά την απόρριψη της κρινόμενης αίτησης για λόγους δημοσίου συμφέροντος, υποστηρίζοντας, ειδικότερα, με τα από 20.8.2024, 2.9.2014 και 6.9.2024 υπομνήματά του, ότι: α) η κοπή των δέντρων, τα οποία είναι σχεδόν σε επαφή με τα κτίρια του «Χαράματος» και των «πρώην γραφειακών χώρων της Σκοπευτικής» και το ριζικό τους σύστημα έχει υπεισέλθει στα θεμέλια των κτιρίων αυτών, πρόκειται να εξυπηρετήσει την παρέμβαση στη θεμελίωση των κτιρίων για να αποτραπεί η κατάρρευσή τους, και, επομένως, η συνέχιση των σχετικών εργασιών επιβάλλεται για την υλοποίηση της επιταγής που του απηύθυνε ο νομοθέτης, κατά την παραχώρηση του Σκοπευτηρίου με το άρθρο 44 του ν.4415/2016, να διαμορφώσει τον παραχωρούμενο χώρο σε πάρκο ψυχαγωγίας, αναψυχής και πολιτισμού και να διατηρήσει τα δύο κτίρια που βρίσκονται στον χώρο αυτό, και β) η τυχόν χορήγηση της ζητούμενης αναστολής, επαγόμενη την αδυναμία της αναδόχου να ολοκληρώσει το έργο της ανάδειξης και αξιοποίησης του Σκοπευτηρίου στο χρονικό διάστημα που ορίζεται στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, θα οδηγήσει στην απώλεια της χρηματοδότησης και, ενόψει των δαπανών που απαιτούνται για την πραγματοποίησή του, στην πλήρη αδυναμία του ίδιου να ανταποκριθεί στους όρους παραχώρησής του. Συναφώς, ισχυρίζεται ότι την απόρριψη της κρινόμενης αίτησης επιβάλλει και το συμφέρον των δημοτών του, οι οποίοι, ψηφίζοντας στις τελευταίες εκλογές με γνώση ότι όλες οι δημοτικές παρατάξεις είχαν συναινέσει στην απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του, περί κοπής των δέντρων, στα πλαίσια έκδοσης πολεοδομικής άδειας για το έργο της ανάδειξης και αξιοποίησης του Σκοπευτηρίου, εξέφρασαν τη βούλησή τους να εκτελεστεί το έργο. Επίσης, προβάλλει ότι ο ίδιος θα υποστεί τεράστια οικονομική ζημία από την τυχόν αποδοχή της κρινόμενης αίτησης, καθώς η επακόλουθη αδυναμία της αναδόχου να προχωρήσει τις ανατεθειμένες εργασίες, της παρέχει, κατά τη σχετική εργολαβική σύμβαση, τη δυνατότητα να προχωρήσει σε διάλυση της σύμβασης και σε απαίτηση υπέρογκων ρητρών από αυτόν. Τέλος, υποστηρίζει ότι η κοπή των δέντρων δεν θα προκαλέσει την επικαλούμενη από τους αιτούντες βλάβη, διότι τα δέντρα που απαιτείται να κοπούν στα πλαίσια της προσβαλλόμενης οικοδομικής άδειας αποτελούν ένα μικρό ποσοστό των δέντρων που φύονται εντός του Σκοπευτηρίου (1,13%) και θα αναπληρωθούν από τη φύτευση εκατόν ογδόντα (180) νέων δέντρων Δ7 σύμφωνα με τη σχετική φυτοτεχνική μελέτη, ενώ επισημαίνει ότι τα δέντρα που θα απομακρυνθούν θα είναι τελικά λιγότερα από σαράντα (40), αφού με τη νεότερη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του παρασχέθηκε συναίνεση για την κοπή είκοσι πέντε (25) δέντρων. Ωστόσο, η επαπειλούμενη, παρά τη διαπιστούμενη προς το παρόν διακοπή των εργασιών από την ανάδοχο του έργου, κοπή σαράντα (40) δέντρων μεγάλων σε ηλικία και σε μέγεθος, ανεξαρτήτως του εάν θα γίνει φύτευση εκατόν ογδόντα (180) νέων δέντρων μεγέθους Δ7, συνιστά αλλοίωση της αισθητικής και οικολογικής ταυτότητας του παραχωρούμενου στον Δήμο Καισαριανής χώρου του Σκοπευτηρίου, ο οποίος αποτελεί έκταση «διαμορφωμένη για την εξυπηρέτηση κοινού στο μεγαλύτερο τμήμα της, με έντονο το στοιχείο του πρασίνου», και θα έχει ευρείες επιπτώσεις στην ποιότητα της ζωής των κατοίκων, οι οποίοι ήδη αξιοποιούν τον χώρο αυτό ως πεδίο άθλησης και αναψυχής και, ως εκ τούτου, θα προκαλέσει σημαντική βλάβη στους αιτούντες που δεν θα μπορεί να αποκατασταθεί ή πάντως θα είναι δυσχερώς επανορθώσιμη σε περίπτωση αποδοχής της αίτησης ακύρωσης. Εξάλλου, οι λόγοι δημοσίου συμφέροντος και η βλάβη στα συμφέροντα του ίδιου και των δημοτών του, που επικαλείται ο Δήμος Καισαριανής, δεν υπαγορεύουν μεν την άμεση συνέχιση της κοπής των επίμαχων δέντρων, καθόσον: α) στις οικείες μελέτες δεν αναφέρεται η απομάκρυνσή τους ως επείγουσα, για την προστασία της στατικότητας των κτιρίων, ενώ με την νεότερη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου όχι μόνο δεν θεωρείται αναγκαία η καταστροφή του συνόλου αυτών αλλά κρίνεται απαραίτητη η κοπή λιγότερων και β) η τυχόν απώλεια της χρηματοδότησης και η οικονομική επιβάρυνσή του από τις ποινικές ρήτρες δεν αποκλείει, άνευ άλλου τινός, την ευδοκίμηση της αίτησης ακύρωσης (ΕΑ ΣτΕ 199/2022, 647/2011, 146/2010), δικαιολογούν, όμως, τη συνέχιση των λοιπών εργασιών που περιλαμβάνει η προσβαλλόμενη ισχύουσα οικοδομική άδεια και που δεν συνδέονται ούτε εξαρτώνται από την απομάκρυνση των θιγόμενων με τις προσβαλλόμενες πράξεις δέντρων, προς τήρηση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του έργου και, συνακόλουθα, προς αποτροπή ματαίωσής του. Ενόψει των ανωτέρω, στη συγκεκριμένη περίπτωση συντρέχει νόμιμος λόγος να ανασταλεί η εκτέλεση της προσβαλλόμενης οικοδομικής άδειας, μόνο κατά το μέρος που αφορά την κοπή των επίμαχων δέντρων, καθώς και της προσβαλλόμενης απόφασης του Δήμου Καισαριανής, με την οποία εγκρίθηκε η κοπή αυτών, κατά μερική αποδοχή ως βάσιμου του δεύτερου λόγου της κρινόμενης αίτησης.
14. Επειδή,κατόπιν τούτων,πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή η κρινόμενη αίτηση και να ανασταλεί η εκτέλεση της προσβαλλόμενης οικοδομικής άδειας, κατά το μέρος που αφορά την κοπή σαράντα (40) δέντρων γύρω από τα κτίρια του «Χαράματος» και των «πρώην γραφειακών χώρων Σκοπευτικής» εντός του Σκοπευτηρίου Καισαριανής, καθώς και της προσβαλλόμενης απόφασης του Δήμου Καισαριανής, με την οποία εγκρίθηκε η κοπή των δέντρων αυτών. Τέλος, πρέπει να αποδοθεί στους αιτούντες το παράβολο που κατέβαλαν ( κατ’ άρθρο 36 παρ. 1 εδ. α’ του π.δ/τος 18/1989) και να συμψηφιστεί η δικαστική δαπάνη μεταξύ των διαδίκων (κατ’ άρθρα 275 παρ. 1 εδ. δ’ ΚΔΔ και 4 παρ. 1 περίπτωση στ’ του ν.702/1977).
ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ
Δέχεται εν μέρει την αίτηση.
Αναστέλλει την εκτέλεση: α) της 500714/12.10.2022 οικοδομικής άδειας, κατηγορίας 1, της Υπηρεσίας Δόμησης του Δήμου Αθηναίων, κατά το μέρος που αφορά την κοπή σαράντα (40) δέντρων γύρω από τα κτίρια του ιστορικού κέντρου «Χάραμα» και των «πρώην γραφειακών χώρων Σκοπευτικής» εντός του Σκοπευτηρίου Καισαριανής και β) της 179/συν.23/7.12.2021 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Καισαριανής, με την οποία εγκρίθηκε η κοπή των ως άνω δέντρων, μέχρι την έκδοση απόφασης επί της εκκρεμούς αίτησης ακύρωσης κατ’ αυτών.
Διατάσσει την απόδοση του παράβολου.
Συμψηφίζει τη δικαστική δαπάνη μεταξύ των διαδίκων.
Κρίθηκε και αποφασίσθηκε στην Αθήνα στις 3 Σεπτεμβρίου 2024 και εκδόθηκε στον ίδιο τόπο στις 20 Σεπτεμβρίου 2024.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
………………………. …………………………….
Θεωρήθηκε στις 26-9-2024
Η ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ
……………………………………..